een dag uit het leven van Suus in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Jansen - WaarBenJij.nu een dag uit het leven van Suus in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Suzanne Jansen - WaarBenJij.nu

een dag uit het leven van Suus in Paramaribo

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Suzanne

13 Januari 2009 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen,

Ik heb niet zo heel veel spannends gedaan de afgelopen week. Vorige week zondag heb ik afscheid genomen van Annemarie. Ze is nu samen met d'r vriend in Brazil. Maar bah, wat haat ik afscheid nemen!
Maar ik ben niet helemaal alleen hoor, vorige week heb ik genoeg leuke dingen gedaan, uiteten geweest met Judith (woont hier in de buurt), sieraden maken met Judith en haar vriendinnen, dat was al de 3e keer dat gedaan heb haha, bbq met SPS, en naar de kerk en het zwembad met Marielle (vrijwilligster van SPS) en Elsemieke en daarna nog uiteten. Het kan niet op dus.
Maar omdat er verder niet zo heel veel spannends te melden is, dacht ik, dat het misschien leuk is, om jullie te laten weten hoe een dag hier er voor mij uit ziet in Suriname. Vandaag bijvoorbeeld...

Om half 7 gaat de wekker, ik wil me nog even omdraaien, maar spring toch dapper uit mijn bed. Ik doe de douche aan en zoals elke ochtend blijf ik (net als thuis) dromen en wachten voor dat de douche warm is en zoals elke ochtend besef ik me dat de douche echt niet warm wordt en dat ik gewoon koud moet douchen. Echt koud, dat ik sta te bibberen als ik er onder sta, ja, dat is wat ik toch wel heel erg mis, een warme douche.
Daarna eten en spring ik om 5 voor half 8 op mijn fiets, moet ik lang wachten bij de oversteek, omdat het altijd druk is, maar meestal zijn er aardige chauffeurs die mij over laten steken. Dan fiets ik de straat uit en moet ik over een zandweg verder, het ligt eraan of het geregend heeft of niet, hoe de staat van de weg is. Vanmorgen was die slecht, want het heeft vannacht geregent. Dus ik slalom tussen de kuilen en plassen en kom zo om half 8 op school aan. Ik begroet de kinderen, maar meestal zijn zij mij voor en ik begroet de leerkrachten. Ik loop mijn klas in, vandaag is dat kleuter A. Ik krijg een aantal knuffels van kinderen die zeggen mij gemist te hebben, de schatjes. Dan praat ik wat met de juf, help ik haar met voorbereiden en dingen klaar te zetten en om 5 voor 8 gaat de bel. Dan gaan alle kinderen netjes om de vlag staan bij hun eigen klas. Dan zingen we het volkslied en het liedje van de vlag met alle kinderen van de school en de opvang. Het volkslied wordt in het Surinaams en het Nederlands gezongen en alle twee kan ik al bijna meezingen. Dan terug naar de klas, even is het chaos, maar zodra de juf in de klas is, is het vrij rustig. Een aantal kinderen krijgen zwemles vandaag, we hebben de luxe dat we een zwembad bij de school is en er een super goede zwemjuf is. Ik help de kinderen met omkleden.
Dan is het tijd om te werken, ik help de kinderen op weg. Daarna ga ik de kinderen toetsen om te kijken welke kleuren ze al wel en niet beheersen, ze moeten hier de basiskleuren kennen. In de andere kleuter A vielen er veel kinderen uit, maar in deze klas niet, er zijn maar 3 kinderen die de kleuren niet kennen! Ik ben trots op ze en die 3 kinderen kennen over een tijdje met mijn hulp ook de kleuren!
Dan is het pauze, allemaal lekker eten en drinken. Dan begin ik vandaag met mijn nieuwe projecte binnen de school, namelijk RT voor de 1e en 2e klas! Er is een RT’er aanwezig op school en ik ga haar nu helpen. Ik heb er zin in!
De kinderen uit de 1e zijn vandaag aan de beurt. Lekker met letters stoeien, hakken en plakken van woorden en lezen. Voor deze kinderen erg lastig, anders zaten ze ook niet bij mij. Maar ze zijn enorm gemotiveerd en ik vind het een uitdaging om ze een stapje verder te helpen. Ik geniet van de kinderen en vind het echt heel fijn dat ik nu echt iets om handen heb, wat mijn verantwoordelijkheid ook is. En ik zit er een beetje over te denken om volgend jaar de opleiding RT te gaan doen...wie weet.
Om 1 uur ben ik vrij en fiets ik lekker naar huis. Ik eet wat en zie de postbode aankomen! Yeah! En weer is er post voor mij, dit keer een kaartje van Metteke, dank je mop! Vorige week was ik zo gelukkig, ik kreeg maar liefst 13 kaarten op 1 dag!
Ik heb vanmiddag lekker even in mijn hangmatje gelezen en viel (zoals bijna elke dag) even lekker in slaap. Om half 5 ben ik even lekker een uurtje gaan sporten. De sportschool zit hier aan het einde van de straat en de lessen zijn leuk en het kan ook geen kwaad om de Surinaamse kippetjes eraf te sporten.
Daarna moet ik weer, ja onder die ijskoude douche. En dan lekker koken. Ik vind koken hier echt leuk! Ik eet zelfs pompoen, iets wat ik in Nederlands echt vies vind, maar hier is die veel zoeter. Dit heb ik vanavond klaargemaakt en ook kouseband, met heerlijke sambal ketjap, hmmmm, ik zal het voor jullie klaarmaken als ik terug ben. Ik vind het heerlijk om een beetje uit te proberen met het eten, wat is wel lekker en wat niet, ik gooi van alles door elkaar en tot nu toe was het ook altijd erg lekker!
Nu ben ik lekker een cd’tje aan het luisteren (1 van de 2, meer heb ik niet en mijn laptop is definitief kapot, 800 liedjes weg...) en zit ik dit verhaaltje te typen. Straks ga ik nog even lekker lezen, “De koningin van Paramaribo” en boek wat gaat het vroegere paramaribo, leest lekker weg, ik ga even het NOS journaal kijken, moet toch op de hoogte blijven van het nieuws in de wereld. En lekker m’n bedje in...

Zo zag mijn dag ervandaag uit. Ik hang niet elke middag in mijn hangmat, soms hang ik ook bij het zwembad, ga ik even de stad in of bij iemand langs, maar hangen in mijn hangmat is toch wel favoriet hoor ;)

Ik zit bijna op de helft van mijn tijd hier in Suriname en wat gaat de tijd snel, maar soms ook weer niet. Het lijkt nog maar zo kort geleden dat ik op schiphol stond, maar het lijkt tegelijkertijd ook al weer zo ver weg. Nog een dikke week dan zet Diewer ook voet op Surinaamse bodem en gaan we lekker samen allemaal leuke dingen doen, dat herinnert me eraan dat ik nu Dion (gids) moet bellen voor een tripje naar Galibi, om schildpadden te gaan kijken! Dus dat ga ik nu doen!

Foto’s laten nog even op zich wachten, sorry!

Heel veel liefs!

  • 13 Januari 2009 - 09:17

    Joukje:

    Heerlijk om te lezen!!! OP de een of andere manier ziet jouwn dag er (op die koude douche na) toch leuker, spannender uit dan die van mij op dit moment! Nog een jaar misschien verder leren? Wat leuk!!!

    Lieve suuske ik ga nu fijn mijn bed uit (ja ja lang leve de herkansingsweken zonder herren) onder de WARME ;) douche. enne dat van dat koken daar hou ik je aan ;)

    Kuzzz

  • 13 Januari 2009 - 09:38

    Leonie:

    hee lieve suus! Weer een leuk verhaal, hoe doe je dat toch!!! ;)
    Leuk om te horen hoe je dag eruit ziet! En wat gaat de tijd snel idd... Gezellig dat Diewer komt, er komen ook nog 2 meisjes uit Vaassen en 1 uit Apeldoorn die ik ken! Grappig joh! :)
    Nou meis, dikke kus!

  • 13 Januari 2009 - 12:21

    Anneke:

    Beste Suus,

    Via google ben ik op jouw site beland en erachter gekomen dat jij zo'n drie maanden geleden met hetzelfde probleem zat als ik nu;
    Geen MKV maar wel over een week naar Suriname vertrekken.

    Nu doet het consulaat verschrikkelijk moeilijk (je kent het wel) met het verstrekken van een ander visum omdat ik mijn MKV al ingediend heb. Graag wil ik weten wat voor visum jij hebt gekregen. Een toeristenvisum voor drie maanden of een multiple visum voor zes maanden?

    Als je tijd hebt, zou je mij dan willen mailen over jouw aanpak destijds?

    Groeten,
    Anneke de Rooi
    annekederooi@hotmail.com

  • 13 Januari 2009 - 18:55

    Dineke:

    wat een leuk verhaal.
    dit is weer
    anders als via msn.
    alle twee is leuk om te lezen . een koude douche is goed voor je bloedsomloop. ik doe het iedere ochtend. ik vind het heerlijk. liefs papa en mama

  • 13 Januari 2009 - 19:40

    Marloes:

    HEEEEJ zus
    wat een leuk verhaaltje weer!! en je moet echt van de tijd genieten want voor je het weet zit je weer in nederland! en dat wil je dan liever niet!!
    we hebben aan dieuwer ff wat dingen meegegeven voor je!!

    liefsss

  • 14 Januari 2009 - 07:53

    Lot:

    Heerlijk om te lezen hoe je leven daar is suuske! Klinkt supergoed! Geniet er maar goed van voor je weer voet op het stressvolle leven in NL gaat zetten!

    Ik zag dat ik ook weer een mailtje van je had, dus die ga ik snel lezen :) Leuk leuk!

    We gaan snel even bellen lieverd! Spreek je!

    Liefs!

  • 14 Januari 2009 - 11:22

    Janneke:

    Heerlijk meis! wat fijn om te horen dat het zo goed met je gaat! Ga zo door, je bent super goed bezig en dat vinden de kinderen ook zo te lezen! Die bruine kijkers van ze zullen je wel vaak lachend aan kijken!!
    kusje

  • 14 Januari 2009 - 17:25

    Dea :

    Wat leuk om te lezen ja mijn dag ziet er vaak wat anders uit maar !!!! ook erg fijn .
    En op de helft bijna maar blijf genieten
    Groet van ons Dea en Henk

  • 14 Januari 2009 - 21:15

    Nienke:

    Hee Suus,
    Tja het afscheid nemen is inderdaad niet het leukste wat er is, maar fijn dat je alweer contact hebt met andere meiden.
    Hoe is het weer daar nu eigenlijk, is het regenseizoen nu echt begonnen of valt het nog wel mee?
    Heel veel plezier en succes en blijf van alles genieten!!!

  • 19 Januari 2009 - 14:38

    Annemarie:

    jahoe! wat een prachtige dag, bij is hangen in de hangmat vervangen door hangen op de bank, dat ik nog twee weken doen voordat ik weer aan de slag moet, ook lekker!
    Maarre ik ben jaloers op je, echt je MOET genieten van de warmte maar ook vooral van het licht, het is hier zoooo donker de hele dag! Ik wil alleen maar slapen, alhoewel dat wilde ik in Par'bo ook;)
    nou dikke hollandse zoen

  • 20 Januari 2009 - 18:41

    Truus:

    Hoi Suzanne
    Eindelijk kijk ik op je website nadat je moeder me dat heeft doorgestuurd.
    Leuk zo'n verhaal hoe je dag eruit ziet. Nog veel plezier en ik blijf nu kijken hoor.
    Groeten Truus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Suzanne

Ik zal voor een half jaar vrijwilligerswerk gaan doen in Suriname, de eerste 4 maanden zijn geregeld, die ga ik werken op een baby en kleuteropvang in Paramaribo.

Actief sinds 16 Maart 2008
Verslag gelezen: 334
Totaal aantal bezoekers 28232

Voorgaande reizen:

25 Oktober 2008 - 19 April 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: